Túžime po ucelenej domácej produkcii

Oliver Fodor

Často sa mi stáva, keď stretnem známeho či neznámeho človeka a bavíme sa o našom hračkárstve, že zaznie veta: „To vaše hračkárstvo, to je to s tými drevenými hračkami“. Musím ho vtedy opraviť, že vačšina našich produktov nie je drevených. Túto asociáciu vnímam ako akúsi nostalgiu, hlad po niečom, čo sa vytratilo. Myslím, že ľudia v sebe nosia túžbu po návrate k základným hodnotám, k prírode, k drevu. V obchode to však bolo dlhší čas inak. Drevené hračky v prvých rokoch nefigurovali na popredných miestach predajnosti a zákazníkom trvalo niekoľko rokov, než prešli od rozprávania k činom. Predpokladám, že to bolo predovšetkým kvôli vyššej cene a možno menej výraznej farebnosti, aká je bežná u plastových výrobkov. Dnes je situácia iná, vytvorila sa u nás pomerne stabilná skupina klientov, ktorí si dokážu za zmysel a kvalitu hračky priplatiť.

V skupine dizajnových hračiek je tento vývoj pomalší, zatiaľ si svoje miesto na slovenskom trhu len hľadajú. Na začiatku sme z vlastného presvedčenia investovali do dizajnovej špičky – švajčiarskeho výrobcu drevených objektov Naef Spiele. Zprvoti sa našlo zopár nadšencov tohto dizajnového unikátu, avšak dodnes mám na sklade väčšiu časť mojej prvej objednávky spred štyroch rokov. Iné je to u dizajnových hračiek, kde aj funkčnosť a využiteľnosť hrá svoju rolu. Príkladom takýchto hračiek sú guľôčkové dráhy Cuboro a Xyloba, alebo domáce stavebnice Gringo a Brico. Tieto si aj napriek pomerne vysokej cene našli svoje publikum a tešia sa rastúcemu záujmu.

V dnešnej dobe je realita taká, že prevažnú väčšinu nášho sortimentnu dovážame zo zahraničia. Či už priamo od európskych výrobcov, alebo z ich medziskladov v dostupnom dosahu. Našim pôvodným zámerom bolo preferovať európske výrobky z pôvodných fabrík. Výroba sa však zväčša uskutočňuje v Ázii, alebo inom zámorí. Už len málo výrobcov je schopných vyrábať v domácich fabrikách za konkurencieschopných podmienok. Na túto skutočnosť zareagovali viacerí východoeurópsky producenti, predovšetkým z Českej republiky a Poľska a snažia sa pomerne širokej svetovej ponuke konkurovať domácimi výrobkami. Z môjho pohľadu však mnohí nedokázali prekročiť tieň kopírovania a opakovania už zavedených konceptov západoeurópskych výrobcov a často aj za cenu kvality prezentujú lacnejšie napodobneniny už známych hračiek.

V našom domácom kontexte sme zatiaľ na moderné trendy vo väčšej miere nadviazať nedokázali. Pôvodné tradície remeselnej výroby neboli doposiaľ oživené, alebo ak aj boli, tak zostali na úrovni dekoratívnych ľudových premetov. V podstate sa iba jediný domáci výrobca dokázal uceleným konceptom presadiť na európskom trhu – spišská firma Veva. Dalším ohnivkom v reťazi je adoptovaná slovenská značka v Nemecku – výrobca drevených odrážadiel Janoschik. Jej zakladateľ pán Vanečko vybudoval ucelený koncept postavený na atraktívnych dizajnoch a využití pôvodých materiálov. V poslednom čase sa u nás objavuje nový fenomén oživovania výroby hračiek a jeho parametre ma nesmierne tešia. Stretávam sa s mladými tvorcami, ktorí pracujú na nových vlastných dizajnoch hračiek a tieto dokážu dotiahnuť do hotových kvalitných výrobkov. Príkladmi sú Haraburdart alebo Villo.in, ako aj Nikart alebo Tuli so svojmi produktami pre deti. Potešiteľnou je najmä skutočnosť, že tieto domáce dizajny nekopírujú už existujúce značky, ale prinášajú inováciu a nový charakter. V našom hračkárstve sme sa rozhodli do maximálnej miery túto domácu výrobu podporiť a propagovať. Veľmi sme uvítali vznik projektu hravo, ktorý podporuje mladých tvorcov pri realizácii ich nápadov do finálnej podoby. Podstatným prínosom projektu je jeho komplexný pohľad na výrobu hračky a snaha o dosiahnutie konečného produktu.

Noví výrobcovia musia ešte prejsť strastiplnú cestu hľadania svojej pozície na trhu, koncipovania cenotvorby a distribučnej stratégie, prezentácie na svetovom trhu a iných súčastí marketingu, aby sa dokázali presadiť v ohromnej konkurencii. Ja však z týchto našich nadšencov cítim ohromný potenciál, niečo ako kombináciu citlivého umenia, nápadu, použiteľného dizajnu, zmyslu pre kvalitu a trvácnosť s pokorou a skromnosťou, ktorá dáva novým výrobkom unikátny rozmer. Verím, že raz budeme môcť v našich obchodoch ponúkať vysokokvalitné hračky domácej výroby. Máme na to na Slovensku základné predpoklady, veď i jeden náš špičkový producent z Nemecka priznal, že materiál na výrobu vozia z našich lesov.

[ späť ]